sobota, 1 listopada 2014

BEZPRZETARGOWA SPRZEDAŻ PRZYCHODNI (omówienie)

         BEZPRZETARGOWA SPRZEDAŻ PRZYCHODNI

Przychodnia w Parczewie -  gminna nieruchomość sprzedana jakoś tak szybko na samym początku kadencji nowej Rady Miasta w 2011 roku, bez przetargu (bo trzeba by remontować, jakby na najemcę nie można by nałożyć takich obowiązków), której nabywca szast prast wziął kredyt bankowy, a więc w przetargu pewnie nie miałby szans?

Ciekawe który to Burmistrz (choć nie musiał tego robić) zdecydował się na sprzedaż bez przetargu. wciskając, wciskając Radnym że zachowanie jej własności się "nie opłaca", gdzie Radni nie znali nawet wyceny, a co jeśli rzeczoznawca popełniłby błąd? czy Radni głosowali na ślepo? ale po co miastu własność budynku przychodni w centrum?.

Jest to niewątpliwie sukces, bo jako pierwszemu Burmistrzowi udało się sprzedać przychodnie.

Całkowicie przypadkiem jak wynika ze strony PKW, w rejestrze korzyści, Żona Pana Burmistrza tam pracuje, ciekawe czy właściciel tego NZOZu Pan Szwaj ucieszył się z możliwości nabycia bez przetargu tej nieruchomości od gminy? Czy może przyjął ją z obrzydzeniem? niewątpliwie w przetargu Pan Szwaj mógłby przegrać.

Znamienny jest fakt że wyceny przychodni dokonuje Rzeczoznawca Pan Jarocki, znany z wyceny zamiany działek.

źródło:
http://www.e-wspolnota.com/Parczew/Spoleczenstwo/Parczew__Przychodnie_czekaja_zmiany-2071/

Chronologia zdarzeń wygląda następująco
1. Burmistrz zleca wycenę ustnie.
2. 16 marca 2011 projekt uchwały w sprawie bezprzetargowej wyceny.
3. 17 marca 2011 przychodzi operat szacunkowy z wyceną.

                      W sprawie tej jest też sporo sprzeczności. 

  

 
                                           SPRZECZNOŚĆ 1

- Pan W.Sz. mówi że będzie przychodnia
- burmistrz mówi, że jakby był przetarg to nie ma gwarancji iż będzie przychodnia
- chwilę potem mówi, że plan gwarantuje zagospodarowania przestrzennego, świadczenie w tym miejscu usług medycznych.

źródło
PROTOKÓŁ  Nr  5 /VI /2010 
z posiedzenia Komisji: - Rewizyjnej, - Strategii, BudŜetu, Gospodarki i Rolnictwa,  - Oświaty, Kultury, Sportu i Rekreacji, - Bezpieczeństwa Publicznego, Zdrowia i Opieki Społecznej
                                        SPRZECZNOŚĆ 2

- kwestia wyceny - podobno wycenić należy po uchwale, ale niekoniecznie mógł to zrobić przed ... tym bardziej, że tu Burmistrz  - dzień po dostał operat, więc zlecił go wcześniej.


źródło - operat szacunkowy z dnia 17 marca 2011


źródło
PROTOKÓŁ  Nr  5 /VI /2010 
z posiedzenia Komisji: - Rewizyjnej, - Strategii, BudŜetu, Gospodarki i Rolnictwa,  - Oświaty, Kultury, Sportu i Rekreacji, - Bezpieczeństwa Publicznego, Zdrowia i Opieki Społecznej

                                               Sprzeczność 3

P. Terlecka Irena wyjaśniła, że organ stanowiący nie ma możliwości wpływania na cenę ani uzależnienia od ceny podjęcia uchwały w sprawie sprzedaży

[oczywiście, że ma np. "dopóki nie podacie ceny nie głosujemy, chcę mieć wpisane w uchwale nie mniej niż 2.000.000 zł, nie wiesz bratku, to jak przyniesiesz operat to się może zgodzimy"].

P.Terlecka kontynuuje Procedura przewidziana prawem jest taka, że w pierwszej kolejności Rada podejmuje uchwałę o sprzedaży. Dalsze kroki, w tym zlecenie wyceny, leżą w kompetencji Burmistrza już po podjęciu uchwały. Zlecenie wyceny przed podjęciem uchwały jest niezgodne z prawem

[To czemu zlecił przed podjęciem uchwały, i nie ujawnił tego przed komisją, a odebrał dzień po podjęciu uchwały. Czy złamał prawo? – w świetle tego co mówi p. Terlecka tak]


źródło
PROTOKÓŁ  Nr  5 /VI /2010 
z posiedzenia Komisji: - Rewizyjnej, - Strategii, BudŜetu, Gospodarki i Rolnictwa,  - Oświaty, Kultury, Sportu i Rekreacji, - Bezpieczeństwa Publicznego, Zdrowia i Opieki Społecznej 


                                           SPRZECZNOŚĆ 4
- burmistrz mówi, że trzeba remontować
- w odpowiedzi na informacje publiczną wiemy że najemca:


 
Zgodnie z Umową najmu z dnia 02.01.2002 r., zawartą pomiędzy Zakładem Usług Komunalnych Sp. z o. o. reprezentowanym przez pana Zbigniewa Izdebskiego i pana Jarosława Goździka a Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej reprezentowanym przez pana Wojciecha Szwaja ,najemca zobowiązany jest we własnym zakresie po ponoszenia wszelkich kosztów wynikających z eksploatacji budynku ponadto zgodnie z § 5 umowy prowadzenie przez najemcę wszelkich prac adaptacyjnych w wynajętym budynku odbywa się na koszt najemcy.

czy nie dało by się w odpowiedni sposób skonstruować umowy? najmu? no ale jeśli ktoś sobie postanowił sprzedaż za priorytet... Najemca pewnie się ucieszył z możliwości bezprzetargowego zakupu.

                         
                                  PARE SŁÓW ...

Twierdzenie, że można w jednej uchwale zamieszczać zgodę rady gminy na przyznanie prawa pierwszeństwa w nabycia (a zatem nowego prawa kształtującego, które może podlegać kontroli w trybie ustawy o samorządzie gminnym),

a jednocześnie blankietową zgodę na sprzedaż tej samej nieruchomości (która po skutecznym przyjęciu uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa, powinna dopiero być procedowana i poddana kontroli przez Radę Gminy). Pokazuje pośpiech jakim się kierowano... niewątpliwie przy przetargu Pan Wojciech jak czytamy w gazecie mógłby nie wygrać przetargu.

Co więcej pośpiech był tak duży że RADA GMINY  nie zna  ceny nieruchomości  (nie mając operatu szacunkowego) (a zatem nie może ocenić zasadności i gospodarczej celowości sprzedaży, np. na wypadek, gdyby rzeczoznawca popełnił błąd),

jest to nie do pogodzenia m.in. z zasadą szczególnej staranności w gospodarowaniu zasobami publicznymi, jest nie do obrony na gruncie przepisów prawa i cywilizowanych standardów.

cena - jest kluczowym kryterium dla oceny zgodności z prawem i interesami majątkowymi podmiotu transakcji zbycia danej nieruchomości. Nie znajduję żadnego usprawiedliwnia, dla twierdzenia, że związki publicznoprawne mogą być zwolnione od zachowywania takich elementarnych aktów staranności w prowadzeniu swoich spraw.

W okolicznościach sprawy bezprzetargowego zbycia przychodni jest to bulwersujące...

  OPERAT SZACUNKOWY - KLIKNIJ ABY POWIĘKSZYĆ

 
 

 






Łączne wynagrodzenie z tytułu umowy-zlecenia, wypłacone w latach 2010 – 2014 przez Gminę Parczew na rzecz rzeczoznawcy majątkowego, wyniosło łącznie 49.546,25 zł

4 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dziwna sytuacja z tym bezprzetargowym sprzedaniem przychodzi. Nie wiem na jakiej podstawie taka decyzja, ale dziwnie to wygląda. Miejmy nadzieję że wszystko się wyjaśni.

    OdpowiedzUsuń
  3. W mieście nie może zabraknąć przychodni. Chociaż jeśli coś w danej nie odbywa się jak należy, pacjenci mają zastrzeżenia to jak najbardziej trzeba wprowadzać zmiany. Znam przychodnię gdzie nie spełniano warunków sanitarnych, dopiero po kontroli pojawiły się maseczki, rękawiczki, pojemniki na odpady medyczne. A to bardzo ważne elementy wyposażenia przecież.

    OdpowiedzUsuń

dziękuje za odwiedziny